Ανακοινώσεις Εκπαιδευτικές Επισκέψεις

Εκπαιδευτική εκδρομή στην Κωνσταντινούπολη

Αναρτήθηκε από 5o Γυμνάσιο Κατερίνης

Με εξαιρετική επιτυχία πραγματοποιήθηκε η εκπαιδευτική εκδρομή του σχολείου μας στην Κωνσταντινούπολη κατά το διάστημα 4-7 Απριλίου 2019 υλοποιώντας πρόσκληση από το Ζωγράφειο Λύκειο Κωνσταντινούπολης. Στη διάρκεια της εκπαιδευτικής αυτής επίσκεψης οι μαθητές μας είχαν τη δυνατότητα να γνωρίσουν από κοντά το βυζαντινό αλλά και το σύγχρονο πρόσωπο της Πόλης.

Το ταξίδι μας στην Πόλη εκπλήρωσε, και με το παραπάνω, τη στοχοθεσία που τέθηκε ως βάση για την πραγματοποίησή του. Σ’ αυτό συμμετείχαν συνολικά 36  άτομα. 32 μαθητές και μαθήτριες των τριών τάξεων του Σχολείου μας και 2 γονείς. Αρχηγός της εκδρομής ήταν η Διευθύντρια  της σχολικής μονάδας κα Ελένη Σαμαρά. Οργανωτικά υπεύθυνοι και συνοδοί  ήταν ο υποδιευθυντής κ. Ι. Παντελίδης και η φιλόλογος  κα Αν. Αντωνιάδου.

Τη Πέμπτη, 04-04-2019, πραγματοποιήθηκε η συγκέντρωση και αναχώρηση των μαθητών, συνοδών γονέων και των συνοδών εκπαιδευτικών από το χώρο του Σχολείου. Μετά τις τελωνειακές διατυπώσεις κάναμε στάση στη Ραιδεστό, μία από τις περιοχές με έντονο ελληνικό στοιχείο, για γεύμα. Αργά το απόγευμα έγινε η άφιξή μας στην Κωνσταντινούπολη. Αφού τακτοποιήσαμε τις αποσκευές μας και ξεκουραστήκαμε, κάναμε μια πρώτη γνωριμία με το κέντρο της Πόλης και επισκεφτήκαμε τον πεζόδρομο της πλατείας Ταξίμ, ο οποίος διακρινόταν από πολύ κόσμο, δυνατές μουσικές και νόστιμες λιχουδιές.

Την Παρασκευή, 05-04-2019, κατευθυνθήκαμε προς την εκκλησία της Παναγίας Ζωοδόχου Πηγής στο Μπαλουκλί, εκεί που ο θρύλος θέλει τα ψάρια να ζωντανεύουν και να πέφτουν στο νερό επιβεβαιώνοντας τον μοναχό που μήνυσε πως « η Πόλις εάλω!» και στην αυλή της οποίας βρίσκονται οι τάφοι των Οικουμενικών Πατριαρχών. Έπειτα, επισκεφτήκαμε το μουσείο Πανόραμα 1453, το οποίο  αναπαριστά σε 3d την Άλωση της Βασιλεύουσας από τους Οθωμανούς Τούρκους. Το μουσείο είναι εντυπωσιακό, λαμβάνοντας υπόψη την πανοραμική ζωγραφική και την οργάνωση. Οι ήχοι των ταμπούρλων, τα αντικείμενα τριγύρω, ο ουράνιος θόλος, τα τείχη που καταρρέουν  δημιουργούν την αίσθηση  ότι βρίσκεσαι εκεί και ζεις την αγωνία των τελευταίων ωρών της Αυτοκρατορίας…

Το μεσημέρι, στις 12:00,  επισκεφτήκαμε το Ζωγράφειο Λύκειο, ένα ιστορικό Ελληνικό Σχολείο στη περιοχή του Ταξίμ που έχει διαπαιδαγωγήσει γενεές και γενεές Ελλήνων της Πόλης και το οποίο σε πείσμα των καιρών και των περιστάσεων κρατάει ακόμα ζωντανό το πνεύμα της Ελληνικής Παιδείας της Πόλης. Μας υποδέχθηκε θερμά και μας μύησε στην πραγματικότητα της ομογένειας της Πόλης ο διευθυντής του κ. Γιάννης Δεμιρτζόγλου.  Η ευγενική και φιλόξενη υποδοχή, το μεγαλόπρεπο κτήριο και το άρωμα της Ρωμιοσύνης που αναδυόταν από κάθε γωνιά μάς έκανε να νιώσουμε συγκίνηση και υπερηφάνεια.  Ο κ. Δεμιρτζόγλου  μας μίλησε  για την ιστορία του σχολείου,  για τις πολιτιστικές δράσεις του, για το ρόλο του σχολείου στη διατήρηση του ελληνικού στοιχείου στην Πόλη και  για την προσπάθειά του να αυξηθεί ο αριθμός των μαθητών του. Για να φανεί το μέγεθος της συρρίκνωσης της ελληνικής κοινότητας στην Κωνσταντινούπολη, μας ανέφερε στην παρουσίασή του, ότι το 1960 το Ζωγράφειο είχε 745 μαθητές ενώ σήμερα οι μαθητές του είναι 52.  Η παρουσίαση ολοκληρώθηκε ανταλλάσσοντας ευχές και δώρα. Στη συνέχεια αφού φάγαμε όλοι μαζί σε ένα πεντακάθαρο εστιατόριο – μαγειρείο μέσα στο σχολείο,  στο οποίο  τα παιδιά  τρώνε κάθε μέρα, ακολούθησε ξενάγηση στους χώρους του σχολείου.  Τόσο οι μαθητές, όσο και οι υπεύθυνοι καθηγητές εντυπωσιαστήκαμε  από την αισθητική και  τον εξοπλισμό των χώρων και των εργαστηρίων του.  Η επίσκεψη αυτή ήταν από τις κορυφαίες εμπειρίες των μαθητών μας.

Η δεύτερη επίσκεψη-προσκύνημα ήταν το απόγευμα στο Οικουμενικό Πατριαρχείο, όπου  προσευχηθήκαμε κατά την ακολουθία της Δ’ στάσης των Χαιρετισμών προς την Υπεραγία Θεοτόκο στον Ιερό Ναό του Αγίου Γεωργίου, χοροστατούντος του Οικουμενικού Πατριάρχη κ.κ. Βαρθολομαίου. Ο Παναγιότατος  καλωσόρισε το σχολείο μας, απηύθυνε προτροπές προς τους μαθητές μας και δίνοντάς τους αναμνηστικά δώρα, τους  εκμυστηρεύτηκε πως με ιδιαίτερη χαρά αναμένει να πραγματοποιηθεί η επίσκεψή του στην Ιερά Μητρόπολη Κίτρους και Πλαταμώνος το αμέσως επόμενο χρονικό διάστημα. Ακόμη, τους  έδωσε την ευκαιρία να συνομιλήσουν μαζί του,  τους έδωσε τις ευλογίες του  και τις πιο εγκάρδιες ευχές Του για πρόοδο, προκοπή και επιτυχία σε όλη τους τη ζωή. Το γεγονός ότι ευλογηθήκαμε από τον Παναγιότατο ήταν μια εμπειρία μοναδική και συγκλονιστική.

Το Σάββατο, 06-04-2019, εκτός απ’ αυτές τις συναντήσεις οι οποίες ήταν ο κύριος σκοπός του ταξιδιού μας κατευθυνθήκαμε προς τον χιλιοτραγουδισμένο Βόσπορο, όπου πραγματοποιήσαμε βόλτα με πλοιάριο  στα περίφημα νερά του και είχαμε τη δυνατότητα να απολαύσουμε ορισμένα από τα αξιοθέατα και τις ομορφιές της Βασιλεύουσας. Στη συνέχεια, επισκεφτήκαμε  την Αγία Σοφία, το σύμβολο του χριστιανισμού, που προκαλεί δέος και θαυμασμό με την απαράμιλλη αρχιτεκτονική του. Οι εντυπώσεις και τα συναισθήματά μας  ανάμικτα. Από τη μια ο θαυμασμός για τον εσωτερικό διάκοσμο και από την άλλη η πίκρα για την επέμβαση  και την αλλοίωση του Ναού. Εντυπωσιαστήκαμε με την αρχιτεκτονική, τις ορθομαρμαρώσεις, τον τρούλο και τη στήριξή του, που σου δημιουργεί την αίσθηση πως είναι κρεμαστός. Στο γυναικωνίτη απολαύσαμε τα υπέροχα ψηφιδωτά. Εντύπωση προκάλεσαν πως εκτός από τις μορφές των Αγίων και οι αυτοκράτορες και οι αυτοκράτειρες, οι οποίοι ήταν χορηγοί, απεικονίζονταν με φωτοστέφανο. Η ξενάγηση ήταν πολύ αναλυτική και με σεβασμό ακούσαμε όλα όσα με σαφήνεια περιέγραψε ο ξεναγός μας. Φεύγοντας νιώθαμε ενθουσιασμένοι με την επίσκεψή μας στον ύψιστο ναό και ιδιαίτερα χαρούμενοι για τις νέες γνώσεις που αποκομίσαμε. Ακολούθως, επισκεφθήκαμε τον Ιππόδρομο και το εντυπωσιακό  Υδραγωγείο του Ιουστινιανού.

Τέλος, την Κυριακή 7-4-2019 επισκεφτήκαμε  το ανάκτορο Ντολμά μπαχτσέ και προσκυνήσαμε  στην περίφημη μονή Βλαχερνών εκεί που ακούστηκε για πρώτη φορά ο Ακάθιστος  Ύμνος. Η συγκίνηση μάλιστα ήταν έκδηλη, όταν ψάλαμε όλοι μαζί τον ύμνο μπροστά στο αγίασμα.

Εντυπωσιασμένοι και γεμάτοι συναισθήματα πήραμε το δρόμο της επιστροφής για την Ελλάδα. Η επίσκεψη στην Πόλη, μας ταξίδεψε στη Βυζαντινή μας παράδοση και μας γέμισε περηφάνια για την πολιτισμική κληρονομιά μας. Κατά την διάρκεια της επιστροφής τα χαμόγελα και το κέφι όλων ήταν η εξωτερίκευση της θετικής ενέργειας που πήραμε. Η άφιξη στο χώρο από όπου ξεκινήσαμε έγινε λίγο μετά τις 10:00 μ.μ

Η συνολική αποτίμηση της εκδρομής είναι απόλυτα θετική. Μαθητές, και εκπαιδευτικοί αποκομίσαμε εξαιρετικά σημαντικές εμπειρίες, που δικαιολόγησαν απόλυτα το μορφωτικό χαρακτήρα της εκδρομής. Η εκδρομή στην Κωνσταντινούπολη ήταν μια εκδρομή από την οποία οι μαθητές αποκόμισαν πολλαπλά εκπαιδευτικά οφέλη, βίωσαν αισθήματα συγκίνησης και ένιωσαν τη σημασία της διαφύλαξης της ελληνικότητας, η οποία είναι δυνατή με τη συνύπαρξη και την αποδοχή της διαφορετικότητας.

Η Διευθύντρια                         Οργανωτικά υπεύθυνοι και συνοδοί:

Ελένη Σαμαρά.                           Ι. Παντελίδης και Αν.